ثبت‌نام متقاضیان سرویس مدارس مشهد تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ در سامانه سپند پلمب ۵ واحد صنفی غیرمجاز پاک‌سازی پوست، لیزرتراپی و تتو در مشهد (۱۸ خرداد ۱۴۰۳) یادی از باران‌های سیل آسا در دهه ۳۰ شمسی در مشهد| باران، نان را برد بازدید اعضای شورای شهر مشهد از خط دو و سه قطارشهری مشهد | اتصال خطوط ریلی مترو مشهد به یکدیگر تا پایان ۱۴۰۳ + فیلم توزیع ۵۰۰ تن گوشت گرم گوساله با قیمت ۲۹۹ هزار تومان در مشهد از شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ تأمین واگن‌های خط یک مترو مشهد تا ۳ سال آینده اجرای بی‌آرتی بولوار توس، اولویت ترافیکی مشهد در سال ۱۴۰۳ افزایش شهر‌های اقماری، نسخه حل مشکلات مشهد پژمانفر: دولت بعدی باید در امتداد دولت سیزدهم حرکت کند تقدیر فرماندار مشهد از توجه ویژه شهردار و شورای شهر مشهدمقدس به حاشیه شهر توجه ویژه مدیریت شهری مشهد به حاشیه شهر | اختصاص ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار به پروژه‌های اقتصادی شهر مشهد+ فیلم کیفیت هوای مشهد امروز در شرایط پاک قرار دارد (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) سیل در خراسان رضوی بیش از ۲۰۶ هزار میلیارد ریال خسارت به بار آورد توضیحات شهردار مشهد در مورد پروژه‌های عمرانی شهر مشهد آغاز عملیات اجرایی مجموعه آبی رسالت، فصل جدیدی برای مردم به ویژه بانوان منطقه سه مشهد است رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد: ۴۰ درصد اعتبارات عمرانی به حاشیه شهر اختصاص پیدا کرده است دیدار سرکنسول جمهوری ترکیه با شهردار مشهد مقدس | اعلام آمادگی برای خواهرخواندگی توس و شهر «حران» ترکیه اختصاص ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال برای اجرای ۳۳ طرح در مشهدمقدس ناوگان اتوبوسرانی مشهد در خطوط ۵۸ و ۱۵۰۶ نونوار می‌شود+جزئیات شهرداری مشهد در تدارک دهه ولایت و انتخابات استمداد از مجلس، برای گرفتن سهم مردم مشهد از اراضی پادگان
سرخط خبرها

آیت الله علم الهدی: زیارت محوری، راهبرد برنامه‌های مدیریت شهری است

  • کد خبر: ۱۰۱۵۱۰
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
آیت الله علم الهدی: زیارت محوری، راهبرد برنامه‌های مدیریت شهری است
نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در دیدار با شهردار مشهد و جمعی از معاونان شهرداری اظهار کرد: باید کار به سمتی سوق پیدا کند که مردم اعم از زائران و مجاوران امام رضا (ع)، شهرداری مشهد را تسهیل‎ کننده امور و حامی خود بدانند.

به گزارش شهرآرانیوز، مدیریت شهری و خدمات جامعی که مردم از سازمان عریض و طویل شهرداری انتظار دارند، ضرورت توزیع متوازن خدمات در مناطق مختلف شهر، تلاش برای گره گشایی بیشتر از مشکلات مردمی و تسهیل در تردد زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی از جمله رئوس اظهارات نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه مشهد در دیدار با شهردار مشهد و جمعی از معاونان شهرداری بود و در همین راستا آیت ا... سید‌احمد‌علم‌الهدی با بیان اینکه برکت فعالیت شهرداری به ایجاد عدالت شهری و محرومیت ‎زدایی است، اظهار کرد: باید کار به سمتی سوق پیدا کند که مردم اعم از زائران و مجاوران امام رضا (ع)، شهرداری مشهد را تسهیل‎ کننده امور و حامی خود بدانند. سطح دسترسی و دامنه اختیارات هر یک از معاونت‌ها در شهرداری مشهد نیز به گونه‎ای است که بحمدا... فاصله ‎ای میان آنان و آحاد مردم وجود ندارد و این موضوع را باید به‎ منزله فرصت برای خدمتگزاری صادقانه دانست.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی، افزود: برکت شهرداری مشهد زمانی محقق می‎شود که شیب شهر از بین برود و این‎طور نباشد که یک محله بالاتر از محله‌های دیگر باشد. در وضعیت موجود، پهنه ‎های شهری در حاشیه شهر مشهد نیازمند امکاناتی هستند که سال‎هاست برای ساکنان محله‎های داخل شهر تأمین شده است.

محدودیت دسترسی به اتوبوس برای حاشیه شهر برطرف شود

وی ادامه داد: به طور مثال، یکی از مشکلات مناطق حاشیه مشهد محدودیت در دسترسی به خطوط اتوبوس رانی اصلی شهر است و باید این مشکل هرچه سریع‌تر برطرف شود، اما چگونگی برطرف کردن این چالش نیز مهم است و باید به ‎گونه‎ای باشد که اتوبوس‎های جدیدی که به این محلات اختصاص پیدا می‎کند، هم از اتوبوس‌‎‌های نو و تازه خریداری شده باشند و هم هزینه تردد برای مسافران رایگان شود.

گره‎ گشایی از مردم رسالت ذاتی شهرداری است

نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی، تسهیل دسترسی زائران امام رضا (ع) از همه نقاط شهر مشهد به حرم مطهر رضوی را محور راهبردی برنامه‌های مدیریت شهری خواند و گفت: مردم باید بدانند که شهرداری قصد گره‎ گشایی از کار آن‎ها را دارد که البته رسالت ذاتی شهرداری هم همین است. باید دسترسی از همه نقاط شهری مشهد به حرم مطهر رضوی به طور سهل و ساده فراهم باشد و این موضوع هم برای زائران و هم برای مجاوران صادق است.

وی ادامه داد: درباره مجاوران علی‎بن موسی‎الرضا (ع) با گسترش سرانه جمعیتی مشهد به سمت مناطق غرب و به ویژه محله قاسم آباد، بسیاری از مردم در زیارت حرم رضوی با گره‎‌های کور ترافیکی روبه رو می ‎شوند و کار به جایی می‎رسد که مجاور امام هشتم (ع) در زیارت خود با مشکل مواجه است.

تسریع در دسترسی زائران به حرم با مترو

امام جمعه مشهد بیان کرد: درباره زائران غیرمشهدی امام هشتم (ع) نیز همین مشکل تا حدودی وجود دارد که برای رفع آن هم باید دسترسی زائر به حرم مطهر رضوی با خطوط مترو از همه پایانه‌ها فراهم شود و هم باید اجرای طرح ترافیکی زوج و فرد در محدوده حرم مطهر رضوی برای زائران پایان پیدا کند تا مبادا مسدود کردن راه‎‌های دسترسی اصلی به حرم با موانع فیزیکی یا موانع قانونی باعث ایجاد محدودیت برای زائری شود که صد‌ها و حتی هزاران کیلومتر از خانه و کاشانه خود به قصد زیارت امام رضا (ع) دور شده است.

هیچ تفاوتی میان شهروندان محلات مختلف وجود ندارد

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شهرداری مشهد در تعامل با آستان قدس رضوی، باید پیش خوان حرم مطهر رضوی را هرچه زودتر سامان دهی کند، تصریح کرد: از جمله وظایف اساسی شهرداری به ویژه در یک کلان شهر مذهبی مانند مشهدالرضا (ع)، توجه به فرهنگ شهری مشتمل بر مسائل زیرساختی و موضوعات میدانی است. در حوزه زیرساخت ها، باید فرهنگ شهری همان‎طور که در محلات مختلف شهر موردتوجه قرار می‎گیرد، بدون استثنا در حاشیه شهر نیز در دستورکار قرار داشته باشد؛ زیرا هیچ تفاوتی میان شهروندان و مجاوران امام رضا (ع) در محلات مختلف وجود ندارد.

وی تأکید کرد: در عرصه میدانی هم باید تلاش‌ها به طور کلی در جهتی باشد که به‎طور مثال در ایام پیروزی انقلاب اسلامی، مشهد موزه انقلاب اسلامی شود یا در ایام جشن و شادی اهل بیت (ع)، شهر امام رضا (ع) پایگاهی برای شور و نشاط شهری باشد. مردم باید این تحول شهری را به چشم نظاره کنند و این امر بسیار حائز اهمیت است، اما از سوی دیگر، نباید شهرداری مشهد خود را متولی پرداخت‎های نقدی به هیئات مذهبی، مساجد و تشکل‎های مختلف بداند. برون‎سپاری و منع تصدیگری فقط در شرایطی بجاست که شهرداری از مساجد و هیئات مذهبی کار بخواهد و در ازای خدمتی که به مردم مشهد عرضه می‎شود، هزینه آن را پرداخت کند.

قدردانی از رویکرد شهرداری در حاشیه شهر

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد نیز درباره مسائل مطرح‌شده در دیدار شهردار مشهد با نماینده، ولی فقیه در خراسان‌رضوی، به شهرآرا گفت: شهردار مشهد به همراه معاونان و برخی مدیران ارشد شهرداری در این دیدار، گزارشی از برنامه‌ها، طرح‌ها و اقدامات شهرداری مشهد به امام‌جمعه مشهد ارائه کرد.

سیدناصر نعمتی ادامه داد: نماینده، ولی فقیه در خراسان‌رضوی از رویکرد شهرداری مشهد درباره حاشیه شهر و موضوعات فرهنگی قدردانی کرد و در‌عین‌حال توصیه‌ها و تذکر‌هایی را خطاب به مجموعه مدیریت شهری مطرح کرد.

وی با اشاره به مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در این دیدار گفت: گزارشی درباره پروژه‌های عمرانی شهر، به‌ویژه پروژه‌های عمرانی در حال برنامه‌ریزی یا در حال اجرای شهرداری در حاشیه شهر توسط شهردار مشهد ارائه شد و همچنین در حوزه خدمات شهری نیز با موضوع شهرتکانی و استقبال از بهار ۱۴۰۱، گزارشی به سمع و نظر امام‌جمعه مشهد رسید که در این زمینه آیت‌ا... علم‌الهدی هم رهنمود‌هایی ارائه کرد.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد ادامه داد: در ادامه این جلسه موضوعات فرهنگی و اجتماعی مدیریت شهری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. موضوعات از جمله مسائل مربوط به کارتن‌خواب‌ها، معتادان متجاهر، واگذاری امور فرهنگی و اجتماعی به مردم و کم‌رنگ شدن تصدیگری شهرداری در این حوزه و همکاری مدیریت شهری با تشکل‌ها و مساجد در امور فرهنگی و اجتماعی مطرح شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->